HISTORIEK LIMBURGSE VLEUGELS
1955 - 1956 - 1957 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1964 - 1965 - 1966 - 1967 - 1968 - 1969 - 1970 - 1971 - 1972 - 1973 - 1974 - 1975 - 1976 - 1977 - 1978 - 1979 - 1980 - 1981 - 1982 - 1983 - 1984 - 1985 - 1986 - 1987 - 1988 - 1989 - 1990 - 1991 - 1992 - 1993 - 1994 - 1995 - 1996 - 1997 - 1998 - 1999 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 bronvermelding |
last update:2014-12-26 | |||
Limburgse Vleugels |
|||
1955
|
De promotor voor het bekomen van een vliegveld
in Genk was dhr Leon Wolters uit Tongeren. Hij schrijft rond nieuwjaar 1955
een verzoekschrift aan het schepencollege van de gemeente Genk. Er werden 5
mogelijke vestigingsplaatsen voorgesteld: ten noorden en ten zuiden van de
Zonhoverweg, het Klotbroek (Wetsandkuil), ten zuiden van de Hengelhoefstraat
en ten noorden van het vormingsstation te Zwartberg. Deze laatste locatie
genoot de voorkeur omwille van de gunstige bodemgesteldheid. Het college was
principieel akkoord (7/1/1955) en Zwartberg werd als terrein gekozen. De
burgemeester en schepenen werden op 7 mei door een schrijven op de hoogte
gebracht van de oprichting van een Limburgse vliegclub met de benaming:
AERO-LIMBURG vzw. De statuten verschenen in het staatsblad van 6 augustus.
Dhr Bijnens, schepen van openbare werken was de gemeentelijke
vertegenwoordiger.
Op 1 september werd een akkoord bereikt met het ministerie van verkeerswezen, bestuur der luchtvaart om de verlaten en demonteerbare gebouwen van Kiewit over te plaatsen naar Zwartberg. (pas op 20/03/1957 werd bij schrijven uitdrukkelijk bepaald dat de Regie der gebouwen het genot van de loods en de bijgebouwen afstaat aan de gemeente Genk voor de duur van 20jaar aan 1Bfr. per jaar. ) Eerst diende de meterhoge heide gemaaid waarna de piste door het ministerie werd goedgekeurd. Het vliegen op een zandpiste was van korte duur wegens het verzanden. Een Duitse professor deed de suggestie een bepaalde grassoort te gebruiken maar die voldeed evenmin. Tenslotte werd de piste volledig met een grasmat bedekt. Dit was efficiënt en bleef tot iedereens voldoening in gebruik. |
||
top | |||
1956 | Het vliegveld krijgt een omheining.
De eerste monitor was de heer Blavier (+) uit Verviers, die enkele uren per week kon besteden aan zijn taak. Er werd een piper cub aangekocht, doch de club kwam in financiële moeilijkheden. Op 2 september werd reeds een eerste vliegmeeting georganiseerd op het nieuwe vliegveld, een kort verslagje klik hier |
||
top | |||
1957 | Op 5/07/1957 werd een nieuwe vereniging
gesticht: de vzw LIMBURGSE VLEUGELS. De statuten van deze vereniging
verschenen in het staatsblad van 27/07/1957. AERO-LIMBURG verliet het
vliegveld van Zwartberg en het terrein werd aan de nieuwe vereniging
overgedragen. Dhr L. Bijnens werd de nieuwe voorzitter, burgemeester G.
Bijnens en de heren Heynickx, Pijls en François vervolmaakten het bestuur.
De doelstellingen van de vereniging waren: 1. kennis van de luchtvaart bevorderen, verspreiden en beoefenen met een sportief en opvoedend doel. 2. steun verlenen aan alle ondernemingen gericht op luchtvaart, -propaganda en -kennis. 3. roepingen te verwekken voor het personeel van de Belgische luchtmacht, zowel burgerlijk als militair Bij de oprichting van de vzw stelden de stichters zich persoonlijk verantwoordelijk voor het financieren van de aangekochte vliegtuigen. De uitbating van het vliegveld werd door het schepencollege toevertrouwd aan de vzw LIMBURGSE VLEUGELS |
||
top | |||
1958 | De uitbating werd verlengd met 1 jaar. Nadien
gebeurde deze verlenging stilzwijgend
. Deze foto dateert uit de vroege jaren van de club. Enkele tweedekkers (Tiger moth en SV4?) zijn goed zichtbaar. Een pipercub staat voor de hangar Op 28 september werd een vliegmeeting georganiseerd, klik hier voor de uitnodiging. |
||
top | |||
1959 | In de beginjaren zijn gelukkig heel wat foto's genomen, we hebben een greep uit deze fotoverzameling bij mekaar gebracht in volgend album klik hier Op 19 juli werd een groots opgezette internationale vliegmeeting georganiseerd met een hele grote vertegenwoordiging van zweefvliegtuigen (Lo 100; fauvel; Ka6) Zlins, SV4 en pipercubs. Klik hier voor de affiche en de sponsors Op 7 juli verongelukte de SV4b met nummer V44 tijdens een lage acrovlucht. Piloot Vrancken werd hierbij gewond. De crash wordt toegeschreven aan controleverlies. (bron: Willy Bruyninckx - crashes SV4 in België en website) |
||
top | |||
1960 |
Een tiger Moth als sleper. Rechts in de lucht vliegt een Auster voorbij. Aan de kledij te zien is deze foto gemaakt in de vroege jaren 60. |
||
top | |||
1961 | Een luchtfoto van het vliegveld waar je al twee lijnvluchtpistes kan zien.
Waarschijnlijk in 1960 of 1961 genomen.
De OO-MCI SV4b kwam in 1961 naar Zwartberg. In een verslag van de vzw aan alle piloten wordt onder andere vermeld dat er door de zweefvliegers 146 uren gevlogen werd op 259 starts. Lees hier het verslag helemaal. Op 10 april deed zich een zeer ernstig ongeval voor op de heide tussen Zwartberg en Opglabbeek waarbij twee toestellen van de club totaal vernield werden en de beide piloten het leven lieten. Het sleepvliegtuig, een Tiger Moth OO-EVL met piloot Raymond Lantin en het zweefvliegtuig, een Rohnleche OO-ZUZ met piloot Xavier Delwaide kwamen in de problemen en stortten neer. Alle hulp kwam te laat.
Op 4 juni ontvangt Marcel Schrijvers uit Genk zijn beperkte vliegvergunning. |
||
top | |||
1962 | Op 17 juni organiseerden de Limburgse Vleugels opnieuw een groots opgezette vliegmeeting. Klik hier voor het krantenartikel uit hBvL ter aankondiging van dit evenement. Een verslag uit hBvL deel 1 en deel 2 en het verslag uit het Volk Op 29 juli ontvangt Marcel Schrijvers na een geslaagde praktische proef met de Tiger moth OO-MOT het brevet van privaat piloot. |
||
top | |||
1963 |
De foto hierboven dateert uit de begin jaren 60. Aangezien er 5 lijnbesturingspistes en de grote tarmacpiste te zien zijn, gaat het waarschijnlijk een foto uit 1963 zijn.
Samenstelling van het bestuur vd Limburgse Vleugels vzw ere-voorzitter: Gerard Bijnens, burgemeester Genk voorzitter: L. Bijnens; schepen van openbare werken, Genk Ondervoorzitters:René Vanschoenbeek, schepen financies,Genk Jan Raë, personeelschef Mijn Zwartberg Secretaris-pleincommandant: Mathieu Heynickx, Bocholt Schatbewaarder: Theo Pijls, Lanklaar bestuursleden: Jozef Savelkoul, Bree Jos Legrand, Zolder Henri Lemmens, Bree (was ook voorzitter van de modelsectie)
Internationale vliegmeeting te Zwartberg - Genk om 15u programma: - welkom door Trek-air, genk - Acrobatie op zweefvliegtuig - vrije val door de para's "Spa" - akrobatie op radiogeleid vliegtuig door Dhr Louis - SV4 van het belgische leger - akrobatie - akrobatie van de Tipsy Nipper - Voorstelling door de Royal Air Force van een V- bomber, de legendarische Avro Vulcan - doorgang van een straalvliegtuig Fouga Magister - Luchtakrobaten "De Rode Duivels" van het belgische leger - Demonstratie door parachutist Lemoigne - verrassingsattraktie - Nipper-ballonjacht - samensprong door de para's "Spa" - Sluitingsgroet Een krantenknipsel over deze meeting klik hier In dit drukke jaar werd volgende folder verspreid, klik hier Op 12 mei ontvangt Marcel Schrijvers zijn toelating om zweefvliegtuigen te slepen na een opleiding op de OO-MCI (tiger moth) |
||
top | |||
1964 | Op 7 juni werd opnieuw een groots opgezette vliegshow opgezet met onderandere deelname van F-84 en Hunters. Ook de Vulcan was weer van de partij. het krantenartikel met de aankondiging vind je hier en hier Het verslag uit het Belang van Limburg : hier en hier Marcel Schrijvers heeft aan dit vliegfeest deelgenomen met de OO-ALY (piper cub). In zijn logboek worden twee vluchten geregistreerd, een op 6 juni met de vermelding "oefening vliegfeest" en op 7 juni met de vermelding "vliegfeest" |
||
top | |||
1965 | Ook dit jaar kwamen de Limburgse Vleugels in het nieuws met een primeur, de jongste pilote van ons land kreeg haar vleugels. Michele Carlier was op dat moment nog geen 18. Ook werd er dit jaar opnieuw een vliegmeeting georganiseerd, ditmaal op 30 mei. . Het programma - een programmafolder - een doorgangsbewijs |
||
top | |||
1966 | Het bestuur maakte dit jaar promotie voor het zweefvliegen via een rondschrijven. (lees hier) Tijdens de jaarlijks georganiseerde luchtrally werd de vertegenwoordiging van de Limburgse Vleugels verdienstelijk derde. Een verslag Op 23 oktober nodigde het bestuur alle leden uit op een gezellige dansavond. de uitnodiging Michel Notelaers in de Tiger Moth OO-ACI |
||
top | |||
1967 | De club beschikt over een vaste monitor voor het opleiden van piloten voor motorvliegen. Op 5 augustus werd de 10 jarige verjaardag van de club gevierd met een vliegshow die de toeschouwers de Red Devils en een grote delegatie van de belgische luchtmacht voorschotelde, met onder andere F104 starfighter, F84 thunderstreak en SV4b (les Manchots). Krantenartikel hBvL ; krantenartikel Het Volk Jaarlijks tijdens de Ronde van Frankrijk worden er dagelijks krantjes over de laatste nieuwtjes uit de Ronde uitgegeven door Het Volk. (het beroemde krantje met de muis, voor de ouderen onder ons). Deze krantjes werden per vliegtuig naar Genk getransporteerd. Een artikel |
||
top | |||
1968 | Op 19 mei werd de jaarlijkse vliegmeeting georganiseerd. |
||
top | |||
1969 |
Dit toestel,
een SV4, geschilderd in een mooi geel kleurenschema, is een product van de Franse
licentiebouw. Het werd in mei 1951 afgeleverd aan de Aeroclub de Cognac. De zwevers waren dit jaar erg actief zoals op het volgende filmpje duidelijk te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=Hb-DDQ-kE3A&feature=related Op 25 oktober werd bij de zwevers het seizoen afgesloten met een wedstrijd Doellandingen. Een verslag uit de krant
Deze foto van de piper Apache OO-AOL werd in 1969 gemaakt voor het toenmalige houten clubhuis, er is dan nog geen sprake van een toren. |
||
top | |||
1970 |
Men beschikt op dit moment over volgende toestellen voor de opleiding: 2 Piper cub, 1 Jodel en 1 Morane 880 B (driezitter) voor reizen en rondvluchten: 1 Morane 892, 1 Mooney-super 21 (beide 4 zitters) De zweefclub heeft: voor de opleiding: 1 Rhönlerche voor de meer gevorderden: de Spatz en de Bergfalke als prestatiezwever : de Mucha
een krantenartikel over de zweefclub
In de jaren 60 en 70 werden regelmatig airshows gehouden. Juist te dateren zijn de volgende foto's niet, ze roepen wel herinneringen op. Dit jaar ging de show door op 24 mei.
Nederlandse Harvard in de opleidingskleuren
Een fieseler Storch
2 marchetti's in volle actie
Een formatie met 2 Harvards
en veel volk op de afspraak
een CAP 10
Een display door de la patrouille de France, het legendarische Franse stuntteam met fouga magister
Op 15 maart crasht de OO-ALY pipercub met een andere pipercub, P-WAN. Dit leidt in 1972 tot de schrapping van de OO-ALY |
||
top | |||
|
nog in de jaren 70 maar zonder juiste datering is volgend filmpje gedraaid http://www.youtube.com/watch?v=d2UZtUtFveM
Op 03/04/1971 werd door Armand Pien de KA-13 met immatriculatie OO-ZKP gedoopt en nam hij voor dit toestel het peterschap waar. Clublid Helmut Sodermanns maakte hiervan een mooi filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=p-sMhep8ZWg Een verslag uit het Volk van de jaarlijke vliegmeeting die dit jaar werd geteisterd door het slechte weer waardoor onder andere de aangekondigde Franse Mirages niet kwamen opdagen. Toch bleek het geheel een succes zoals je kan lezen in het artikel. Op 30 oktober huldigde Minister Bertrand de gloednieuwe verkeerstoren in. Een verslag en de uitnodiging |
||
top | |||
1972 | De 15de vliegmeeting werd geteisterd door slecht vliegweer maar kende toch een groot succes zoals je kan lezen in het artikel uit het Volk | ||
top | |||
1973 |
Enkele leden van de Limburgse Vleugels namen deel aan de Rally van Malta in de Cessna Skymaster (push-pull) van Jef Savelkoul. Op de foto zie je Michel Notelaers, Jean Noelmans, Jef Stultjens en Jef Savelkoul voor de OO-GCM |
||
top | |||
1974 | In januari werd tijdens de jaarvergadering onderandere medegedeeld dat dhr Notelaers zijn brevet als beroepspiloot haalde in 1973, de heren Spaepen en Rommens slaagden in het brevet van check-piloot Enkele foto's uit het privé-album van een clubpiloot. De dag van zijn maidenvlucht en enkele toestellen die toen bij de club ingeschreven stonden.
de inschrijving voor de solovlucht
de laatste instructies
taxieën naar de runway, toen nog op gras
en airborne |
||
top | |||
1975 | Op 3 augustus werd een vliegmeeting georganiseerd waarvan hier de timing te lezen is. nog enkele foto's uit de jaren 70
Reims-Cessna FR.172H Reims Rocket
1942 Piper PIPER L4H, C/N: 12008 (vliegt nu in Engeland als G-AHIP
Morane Saulnier MS883 Rallye 115 (OO-JNH) staat nu op een paal als reclame voor een verhuurbedrijf
Piper PIPER L4H |
||
top | |||
1976 | Op 27 juni organiseerde de club haar jaarlijkse meeting, waarvan hier de timing te lezen valt. deelname van o.a. De Red Devils, Red Arrows, C-130, tipsy Nipper, S-58 sikorsky, F4 Phantom, Frecce Tricolori, enz.... mogelijk werd dit filmpje tijdens deze meeting gedraaid: https://www.youtube.com/watch?v=Q0Y5EpAivG8 Enkele foto's van deelnemers aan vliegmeetings in de jaren 70:
|
||
top | |||
1977 | Op 25 en 26 juni vierde de club haar 20-jarig bestaan met enkele feestelijke activiteiten. krantenartikel 1 ; krantenartikel 2 Een foto van de Jodel D-120 OO-FDR met de terrils van Waterschei op de achtergrond.
|
||
top | |||
1978 | Ook dit jaar stond een vliegmeeting op het programma met onderandere een deelname van de legendarische Spitfire, de Fieseler Storch en wel het originele toestel waarmee Mussolini werd bevrijd in 1943, een F-15, Mirage, Starfighter, Marchetti, Harvard enz... Op youtube staat een fimpje van deze organisatie http://www.youtube.com/watch?v=Q0Y5EpAivG8 |
||
top | |||
1979 |
Zicht op de (gras)piste, de nieuwe hangar aan de andere kant van het clubhuis staat er en als je goed kijkt zie je aan de modelpistes dat men het nieuwe clubhuis aan het bouwen is, de eerste verdieping moet nog opgemetseld worden. |
||
top | |||
1980 | Op vrijdag 20 juni 1980 bracht de club hulde aan haar voorzitter, Leo Bijnens. Tijdens deze viering werd Dhr Bijnens, die voorzitter werd bij de opstart van de club tot Ridder in de Kroonorde benoemd door minister Leo Delcroix. een artikel uit de Mijnstreek |
||
top | |||
1981 | Het duoNotelaers - Spaepen nam deel aan de 1ste AIR TRANSAT : Parijs - New York - Parijs met de OO-LVS Mooney "Spirit of Limburg"
Dat deze rally niet helemaal zonder gevaar was, kan je lezen in een artikel uit Flight International van juni 1981. 'Air Transat update |
||
top | |||
1982 | Op 4 juli vierden de Limburgse Vleugels hun zilveren jubileum met opnieuw een grootse vliegshow. |
||
top | |||
1983 | |||
top | |||
1984 | Michel Notelaers neemt deel aan de TransAfricaine Aeriënne : Paris - Libreville - Paris. met de Moone yOO-ABS
|
||
top | |||
1985 | |||
top | |||
1986 | De paraclub organiseerde dit jaar haar 2de Black Mountain Boogie van 21 tot 29 juni met meer dan 200 deelnemers van over de hele wereld. Op 22 juni moest de Morane OO-LMB met 3 kinderen die een luchtdoop kregen aan boord, een noodlanding uitvoeren op de Europalaan, ter hoogte van het op en afrittencomplex nr 32. De inzittenden kwamen er met de schrik en enkele schrammen vanaf, het toestel had veel schade. |
||
top | |||
1987 | Een uitreksel uit het jaarverslag 1986 van 14 juli 1987 | ||
top | |||
1988 | |||
top | |||
1989 | |||
top | |||
1990 | Op 26 januari gaf de club het volgend verslag uit van het vliegjaar 1989 | ||
top | |||
1991 | |||
top | |||
1992 | |||
top | |||
1998 | Belangrijk jaar voor EBZW. Op 7 mei maakte het Belang van Limburg bekend dat er een bouwvergunning voor de verharding van de piste was afgeleverd. Het artikel De graspiste werd geasfalteerd in de loop van augustus (zie het artikel van hBvL) en september en is officieel in gebruik vanaf 25 september 1998.
|
||
top | |||
1999 | Er verschijnt een artikel in Het Belang van Limburg waarin Michel Notelaers terugblikt op een jaar verharde piste. Nog verschenen in het Belang dit jaar is een artikel over een van onze meest actieve piloot-bouwers Toon Jacobs en zijn vrouw Thea |
||
top | |||
2001 | |||
top | |||
2002 | |||
2003 | |||
top | |||
2005 |
Mooney M20J MSE OO-LVR
Cessna Caravan OO-JEE van de paraclub
Een prachtige Pilatus P7 met Amerikaanse kentekens, met thuisbasis EBZW |
||
top | |||
2006 |
Zo ziet EBZW er vandaag uit. Er is nog een lijnbesturingspiste en de grote tarmacpiste. Links boven kan je wel nog twee grascirkels zien. De vierde piste heeft plaats moeten ruimen voor de hangar met parkeerverharding links onder de lijnbesturingspiste.
Volgens de website van de Limburgse Vleugels zijn op dit moment volgende toestellen ingeschreven in Zwartberg: - Mooney M20J : OO-LVT
- Mooney M20J : OO-LVR
- Cessna 172 : OO-TRJ
- Cessna 172 : OO-CIR - Cessna 152 : OO-ANM - Cessna 152 Aerobat : OO-LVJ
- Cessna 152 : OO-TRD
Bij de zweefclub zien we: - KA-7 .: OO-ZMJ - KA 8b: OO-ZAU - KA 8b: OO-YBA - ASK13 : OO-YJJ - ASK13 : OO-ZKP
- ASK18 : OO-YVM - ASK21 : OO-ZFW
Daarnaast zie je volgend toestel heel vaak in Zwartberg, het is het werkpaard van de ParaClub Vlaanderen (www.pcv.be ) - Pilatus P6 Geronimo OO-PCV
|
||
top | |||
2007 | De huidige sleper van dienst. (OO-LVN Piper Pawnee)
|
||
top | |||
2008 |
07/02/2008: Een ogenschijnlijk gewone routinevlucht zorgde bij de landing even voor wat opschudding toen bleek dat het neuswiel van de Beech 76 Duchess (OO-ERD)niet naar buiten kwam. Dankzij de koelbloedigheid van de piloot bleef het bij een neusschuiver zonder veel erg. Het toestel werd pas in het begin van 2009 opgehaald voor herstelling in Grimbergen.
http://www.youtube.com/watch?v=e7XCwh2owLs
september.
In september vierde de Limburgse Vleugels hun 50 jarig bestaan. Enkele van de clubtoestellen vormden voor deze gelegenheid een formatie boven het veld.
Heel wat volk was op deze mooie nazomerdag aanwezig. Ook een grote delegatie van de modelafdeling was present.
De collega's van de zweefvliegclub op het vliegveld maakten ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van de club een mooie collage http://www.youtube.com/watch?v=DJA__V54dPM
Bij de zwevers werd de OO-LVN vervangen door de OO-LVI
|
||
top | |||
2009 | Een van de eerste vluchten van de ASK 13 in
het nieuwe jaar.
....... Op 28 februari werd de parabak al klaargemaakt
....... EBZW verwelkomt jaarlijks vele, soms zeldzame maar altijd boeiende oldtimers. Deze verzameling werd op 7 augustus gespot
....... Op 28 augustus enkele toestellen die al dan niet permanent gestald zijn in Zwartberg op de foto gezet
....... Op 13 september werden deze "vreemde vogels" gespot
....... Gespot op 26 september
Verder op de piste ging een opendeur van de Nederlandse Amateur Vliegtuigbouwers, waarvan clublid Toon Jacobs een zeer actief lid is
Paraclub Vlaanderen is zoals reeds jaren het geval ook dit jaar weer erg actief.
Op 6 november werd er definitief afscheid genomen van de OO-TRD, roemloos gedemonteerd op een aanhangwagen verdween het toestel na een jarenlange dienst op het vliegveld in Zwartberg
........... Op 19 november even langs gelopen op een mooie hersftdag om wat bezoekers te fotograferen
Enkele dagen later werd een wedstrijd Doellandingen gehouden, meer bepaald op 21 en 22 november:
......... 5 december Een nieuw clubtoestel is gearriveerd. Een cessna 172 met digitaal dashbord
|
||
top | |||
2010 | 30 januari Enkele opnames van toestellen op het besneeuwde veld, kwestie van het jaar goed te beginnen. Een in Noorwegen geregistreerde Cessna was ook al op het appél (Met dank aan Pé Maassen voor het ter beschikking stellen van de foto)
................ 4 maart OO-LVA en OO-ANM
............. 25 maart enkele clubtoestellen zijn volop in actie
Een vreemde eend in de bijt, een soort microjager die dienst deed als requisiet voor een filmopname.
........... 17 april De leden van de zweefvliegsectie zijn eveneens in volle actie Een oldtimer uit de Pilatus stal, de PC-3 die wel vaker EBZW aandoet. Een prachtig toestel met een 'schitterende' finish ........... 5 juni Nog meer van de zweefvliegsectie Veel bedrijvigheid bij de zwevers OO-TPA in de hangar en OO-LVA in volle glorie OO-ANM on approach en OO-LVJ na touchdown De parabak komt binnen voor een nieuwe lading parachutisten Het clubgedeelte van het vliegveld met links de hangars en rechts het clubhuis.
.......... 3 oktober De Gyro-copter van Toon Jacobs, een van de privé-piloten die hun toestellen stationeren op EBZW. Deze gyrocopter is een tweezitter. Volgens de piloot is het een zeer eigenstabiel toestel dat zeer weinig last heeft van de wind.Een oude vertrouwde Morane- Saulnier OO-API en nog een toestel van Toon Jacobs, ditmaal een zelfbouw Poitiers 2zitter De OO-TRJ is het hele jaar door veelvuldig gebruikt voor opleiding en uitstappen. Op de rechterfoto een zicht vanaf de NO kant van het vliegveld. |
||
top | |||
2011 | Dit jaar is begonnen met een zeer strenge en lange winter, waardoor het vliegverkeer vrij laat op gang is gekomen in vergelijking met voorgaande jaren. .......... 5 maart een greep uit de toestellen die vandaag in actie kwamen op EBZW. De laatste foto laat een van de bloeiende bedrijven zien die op het vliegveld gevestigd zijn. SAS, Smets Aviation Service ............ 12 maart Onderstaande toestellen zijn allemaal gestationeerd op EBZW. ............. 24 maart Een greep uit de activiteiten die in en rond de bedrijven op EBZW dagelijks plaatsvinden. ............ 21 april Vandaag crashte de OO-EBT, een toestel dat regelmatig EBZW aandoet vanuit de thuisbasis Gosselies (Charleroi) omstreeks 11u. In nog onduidelijke omstandigheden geraakte het toestel bij een doorstart in de problemen, sloeg over zijn linkervleugel weg, raakte het gras naast de piste, tolde enkele keren rond en kwam daarna tot stilstand. De piloot werd gewond naar het ziekenhuis gebracht, nadat hij door een alerte brandweerman die met zijn familie een terrasje deed aan het clubhuis uit zijn toestel werd bevrijd. De foto werd gemaakt met mijn gsm, vandaar de mindere kwaliteit. Mei Enkele beelden van activiteiten
In juli zijn deze toestellen gespot
Augustus...
Oktober...
In november verraste Toon Jacobs met een nieuw toestel.
|
||
top | |||
2012 | In maart werden enkele interessante toestellen gespot
In april heb ik opnieuw heel wat toestellen kunnen vastleggen en ook een duidelijk beeld van de vernieuwingen aan de toren kunnen vastleggen.
Op 1 mei wat activiteiten bij de zwevers kunnen vastleggen en een aantal vaste gebruikers van het vliegveld kunnen spotten.
Ook deze Norman Islander was voor service op EBZW in mei
En nog in mei was het mogelijk om de eerste foto's te maken van het nieuwe project van Toon Jacobs, een P-51 Mustang op schaal 3/4
.... Op zaterdag 9 juni ging er een wedstrijd para-jump door op het vliegplein. Sal maakte hiervan een filmpje ..... Enkele vliegbewegingen kunnen vastleggen op 23 juni:
.... Op 6 juli deze beelden kunnen vastleggen van de startprocedure vana de T-28 Trojan van Luc Hellings: .... Op 31 juli werd mij de aanwezigheid van een eerder apart beschilderde Piper Pawnee gemeld.
... Op 23 september heb ik de LVT kunnen vastleggen tijdens het vertrek:
.... 19 december: Ondanks het mindere weer, veel "fog" op lage hoogte, toch geprobeerd om de nieuwe modelpiste te fotograferen vanuit de Impulse 100 van Luc Hellings. (met dank hiervoor aan Luc). Het was een leuke vlucht maar de zichtbaarheid was niet goed, we zullen de foto's nog eens moeten overdoen op een meer helder moment.
|
||
top | |||
2013 | Maart
een doordeweekse zaterdag in maart geeft de vliegtuigliefhebber op EBZW heel wat om naar te kijken. Activiteiten en toestellen genoeg.
Van helitraining over replica's tot classics, alles kan je zien op EBZW. Zelfs vanuit Oostenrijk komen toestellen naar Zwartberg.
April
Opnieuw "volle bak" op de piste van EBZW. Naast de Mooney, de piper en de parabak vliegen ook bezoekers af en aan.
Het goede weer brengt ook de leden van de paraclub naar buiten. De Caravan brengt hen naar de dropzone even verderop.
Een caravan en een 172 voor de hangar van SAS
Pilatus is ook goed vertegenwoordigd. En niet te vergeten een van de paradepaardjes op EBZW, de Trojan van Luc Hellings. Iedere keer weer een waanzinnig mooi geluid als dit prachtige toestel start en opstijgt.
Een oude glorie verlaat op een aanhangwagen EBZW. (OO-ZUX)
Mei
Ook de zwevers laten zich niet onbetuigd.
Opnieuw een opmerkelijk toestel uit eigen rangen. De Stemme S10 van Luc Thijs laat iedere toeschouwer weer even in volle verbazing achter. Knap staaltje techniek hoe de propellor ontvouwt vanonder de uitschuifbare neus.
Juni
Enkele oldtimers.
En nog meer zwevers
Startklaaar en wachtend op een nieuwe lift naar de thermiekbellen.
Tussendoor vertrekt nog een motorbak, terwijl de zweefvliegtuigen mekaar in hoog tempo aflossen.
Augustus
Dat hier iemand leven uitgeraakte, is op zich al een mirakel. Wel opvallend dat de kooi waar de piloot en passagier zitten vrijwel intact is gebleven.
Op 16 augustus werd de club opgeschrikt door een ernstige crash van een bezoekend vliegtuig. De Bucker Jungmann D-3150 crashte net na het opstijgen achter het einde van de startbaan na een motorstoring. De piloot en zijn passagier kwamen er gelukkig met lichte verwondingen vanaf. Het toestel is volledig vernield. Het ging hier over een Bücker Bü 131 Prototype (D-3150) - Dit prototype vloog voor het eerst op 27 april 1934, aangedreven door een 80pk Hirth HM 60R 4 cylinder in lijn motor
In de bedrijven langs de piste gaat het dagelijkse werk altijd door. Enkele buitenlandse klanten worden hier geholpen.
september
Op zaterdag 21 september 2013 is clubgenoot Toon Jacobs verongelukt tijdens tests met zijn CRICRI (PH-THE) op het vliegveld van Marville in Noord Frankrijk. Toon was al jaren als luchtvaartenthousiast, bouwer en piloot samen met Thea, zijn vrouw, een graaggeziene gast op vele luchtvaartmanifestaties.Zijn passie was en is een blijvende inspiratie voor vele anderen. december The Mighty trojan kwam herhaaldelijk in actie. In december een opname gemaakt van start en vertrek: Ook de PC-7 werd op hetzelfde moment voorgevlogen: |
||
top | |||
2014 | januari Het nieuwe jaar startte opnieuw met een plots overlijden, Robert Zimmerman werd na een vlucht onwel en overleed tijdens zijn overbrenging naar het ziekenhuis. Robert en zijn partner zullen de meesten onder ons zich het best herinneren als piloot en co-piloot van de zilveren Pilatus PC-3.
februari De kogel is helemaal door de kerk. Er komen twee nagelnieuwe hangars op de plaats van de oude gebouwen die nu de clubtoestellen huisvesten. Om ze niet te snel te vergeten nog wat foto's
Maart Het oude lesmodel is nog eens bijgewerkt, het doet al vele jaren dienst om aspirantpiloten de eerste stappen te laten zetten in het besturen van een vliegtuig.
Het mooie, zachte voorjaarsweer brengt heel wat vliegbeweging mee op EBZW. Zowel zwevers als motortoestellen maakten veelvuldige starts.
De Stemme S6 laat niemand onberoerd. Het is een mooi gestroomlijnd slank toestel, voor de een een motorzwever, voor de ander een motorbak met goede zweefeigenschappen. In ieder geval is het toestel goedgekeurd voor het slepen van zweefvliegtuigen
Daarnaast is de grote en eerder plompe Trojan eerder een gedrocht. Toch is dit toestel, eenmaal in de lucht een even wonderbaarlijke verschijning. De zware 9 cylinder dreunt dat het een lieve lust is en trekt het zware toestel vlot naar hogere luchtlagen.
April Deze maand werden opnames gemaakt voor een jeugdprogramma "De Blacklist" met Tom Waes, in opdracht van Ketnet. De resultaten zullen in november te zien zijn op de openbare omroep. Deze opnames werden zowel door de modelsectie, de zweefsectie als de motorsectie ondersteund.
Verder waren deze maand enkele opvallende bezoekers te zien, onder andere deze zeer speciaal beschilderde Skyvan.
Mei Nog een bezoeker uit de Pilatusfamilie. De PC-21 is nog steeds een zeer effectief en kostenbesparend zakenvliegtuig.
Deze Dyn'Aero MCR-4S met Franse registratie kwam op onderhoud.
Juli De Black Mountain Fly-in had af te rekenen met erg slecht weer waardoor zowel een groot aantal toestellen als ook de grote massa wegbleef. Jammer want er was veel tijd en energie gestoken om alles vlekkeloos te laten verlopen. Er waren toch nog een aantal toestellen naar EBZW afgezakt, onder andere enkele Harvards. Klik op de onderstaande foto voor meer impressies november De Peruviaanse luchtmacht trainde op EBZW met de PC-6. Jaakbo maakte een vlucht mee en kon enkele leuke kiekjes maken.
Nog enkele filmpjes van de training Nog enkele beelden om een mooie middag eind november:
En tot slot, het einde van een tijdperk en het begin van een nieuw. (Klik op een van de onderstaande foto's voor meer beelden - met dank aan Eric K. (Jetpropdlx) en zijn quadcopter) |
||
top | |||
2015 | |||
top | |||
2016 | |||
top | |||
2017 | 31 maart: Na 39 jaar geven Josy Palmen en zijn partner An
de uitbating van het clubhuis door aan Melissa Di Bernardo en Mattia
Caramazza uit Zwartberg.
|
||
top |
Bronvermelding:
Heidebloemke, Genk - Aero modeller, GB - google, eigen fotocollectie, fotocollectie en data van Salvatore Barile, FAI kalenderarchief, VML-tijdingen, album website LVmodelafdeling, website Limburgse vleugels, fotocollectie van Kris Reumers, persoonlijk archief Martin Aerts, film- en fotocollectie Helmut Sodermanns, fotocollectie Peter.Maassen, fotocollectie Harry Clerx (via Camiel Schlangen), fotocollectie Eric Kennis, fotocollectie Michel Notelaers |